Gitar Çalanların Öğrenmesi Gereken 40 Akor

Gitar öğrenmeye başladınız. Birkaç akor öğrendiniz. Öğrendiğiniz akorlar yetmiyorsa aşağıdakilere bir göz atın.

Gitar Çalanların Öğrenmesi Gereken 40 Akor

Gitar Çalanların Öğrenmesi Gereken 40 Akor nedir? Sadece 40 akor mu, başka öğrenilmesi gereken akorlar yok mu? Var tabiki fakat buradaki akorlarla gerçekten çok fazla şarkıyı çalıp söyleyebilir veya eşlik edebilirsiniz. Bu akorların bir özelliği de bare basmıyor oluşumuz. Listede bare basmamız gereken bazı akorlar da var fakat onları ya baresiz versiyonlarıyla ya da yarım bare şeklinde öğreneceğiz.

Akorların şemalarını ekleyeceğim altlarına da ses dosyalarını koyacağım. Böylelikle hangi akor nasıl duyuluyor ve aralarındaki farklar neler, onları da öğrenmenize faydası olacaktır. Akor şemalarındaki kırmızı renkler o akora adını veren sesi gösteriyor.

Aşağıdaki yazıları da okumayı unutmayın

Akorlarla ilgili bir yazı için burayı. Başka bir yazı için de burayı tıklayın.

Ufak bir açıklama: Akor çizimleri bana ait, başka yerlerden kopyalamadım, fakat esinlendim. Elde çizilmiş görüntüsü vermeye çalıştım.

Mobilde ses dosyalarını dinlemek için “Listen in browser” seçeneğine basın

9 Temel Akor

Bu sınıflandırmayı ben yaptım. Gitarla şarkı söyleyip eşlik etmek istiyorsanız aşağıdaki 9 akor size ilk başlarda yetecektir. B7 akorunda 4 parmağı aynı anda basmanız gerekli, biraz zorlayabilir. Sadece 3 akorla bile çok sayıda şarkı çalınabildiğini düşünürseniz, aşağıdaki 9 akorla neler yapabileceğinizi düşünün.

9 Temel Akor

Yedili Akorlar

Yedili akorlar temel bir akor kalıbına 7. derecelerin eklenmesiyle oluşurlar. 5. ve 7. derece arası küçük üçlü olmalı. Küçük 3’lü ne derseniz buraya tıklayıp öğrenebilirsiniz.

Şarkılarda gerginlik yaratıp rahatlamaya hazırlayan akorlardır. Caz ve blues müzik türlerinin temel akorlarıdır. Yedili akorları mutlaka öğrenip şarkı içinde kullanmaya çalışın. Örneğin La minör tonundaki bir şarkıda, Dm akoruna geçerken bir A7 akoru çalmak güzel bir etki bırakabilir.

Yedili Akorlar
Yedili Akorlar

Maj Yedili Akorlar

Maj yedili şeklinde okuyoruz, majör yedili değil aklınızda olsun. Maj7 şeklinde gösterilirler. Bazen de akor isminin yanı bir üçgen işareti konularak da gösterilir. Temel bir akora 7. derecedeki sesin eklenmesiyle oluşurlar. Fakat 5. derece ile 7. derece arası büyük üçlü olmak zorunda. Caz müzikte sık kullanılırlar.

Bazı maj7 akorları basamadığımız başka akorların yerine koyabiliriz. F akorunu basmak zordur çünkü tam bare gerekir. Bazen onun yerine 1. pozisyonda Fmaj7 basılabilir. Her zaman uymayabilir, yine de deneyin.

Maj Yedili Akorlar
Maj Yedili Akorlar

Suspended Akorlar

Suspended yerine kısaltıp “sus” kelimesini kullanıyoruz ve “sas” şeklinde telaffuz ediyoruz. Suspended akorların majör veya minör bir özelliği yok. Çünkü 1-2-5. derece veya 1-4-5. dereceleri kullanarak akoru oluşturuyoruz. 3. derece olmadığı için majör/minör olmuyor. Do-Mi-Sol majör bir akorken Do-Fa-Sol suspended bir akor.

Akorda süslemeli geçişler yaparken çok kullanıyoruz sus akorları fakat o başka bir yazının konusu.

Suspended Akorlar
Suspended Akorlar

Yarım Bare Akorlar

Bu şekilde bir başlık koydum fakat aralarında yarım bare olmayanlar da var. B akoru basmak çok mu zor veya F# akoru? Buradaki versiyonları şimdilik işini görecektir. Niye şimdilik çünkü Akorun temel sesi bas tellerde tınlamadığı için biraz güçsüz duyuluyorlar. Tam bare basmayı öğrenene kadar sizi idare edeceklerdir.

Yarım Bare Akorlar
Yarım Bare Akorlar

Soru, görüş, öneri ve isteklerinizi yorumlara veya iletişim sayfasındaki mail adresine yazmayı unutmayın. Başka bir yazıda görüşmek üzere.

3 Yorum

  1. Sitenizden yararlı bilgiler gelmeye devam ediyor, teşekkürler. Yeni yıl sağlıklı ve mutlu geçsin

  2. Gitar ve muzik sevginizi bizlerede asiladiginiz icin cok ama cok tessekurler. Eger birgun gitar calabiliyorum dersem sitenizin buyuk rolu olacak bunda.

    Emeginize ve size saygilar.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.